Forskarsalen

Hej!

På fredagsförmiddagen hittar du alltid någon från museet i forskarsalen. Tillsammans med stadsarkivet och folkrörelsearkivet bemmanar vi expeditionen. Vi finns här för att hjälpa till, ibland är det frågor om släktforskning, ibland om lokalhistoria men det kommer också frågor om allt möjligt annat. Även om man inte har släktforskat tidigare kan man komma hit. Det går att komma ett par generationer bakåt på bara en kort stund. Själv har jag börjat släktforska sen jag började jobba här. Det är väldigt spännande! Det är gratis och brukar alltid finnas någon dator ledig! Det är bara att titta förbi, öppettiderna är 9-18.40 för salen och expeditionen är bemannad 9-15 (förutom lunch 12-13).

Jag behöver lära mig databaserna, både hur man söker i dem smidigt och vad det är man kan förvänta sig att hitta. Därför blev jag väldigt intresserad när jag igår var i dagarkivet och hittade ett protokoll från en obduktion (inte alls vad jag sökte!). Jag övar mig nu genom att försöka hitta mer information om den avlidne. Det jag har att utgå från är namn, att han var gardist (militär i ett av gardesregementena), var och när han dog och att han åkte fångstskjuts när han insjuknade. Inte bara tror jag att det är en bra övning, det känns även som ett spännande öde. Vad hade han begått för brott? Och varför?

Obduktionsprotokoll

Kommentera

