Veckans två-i-ett-fynd

Den här veckan har jag gjort ett fynd som visade sig vara två-i-ett!

Pergament

För en vecka sen öppnade jag en box och utgick från att jag såg ett medeltida pergament. Jag hade inte riktigt tillfälle att ta hand om det just då så jag la det på minnet att kolla mer den här veckan. Min första tanke har visat sig inte vara helt fel, men inte helt rätt heller. Vad jag hade hittat var i själva verket en gesällbok med ett omslag av medeltida pergament!

Efter reformationen på 1500- talet var det många katolska skrifter som fick byta syfte. En del blev omslag och ryggar till nya böcker, det är vad som har hänt med den här biten. Här kan du läsa mer och se bilder från när Riksarkivet delat på bok och pergament.

Jag vet faktiskt inte hur gammalt pergamentet är men gesällboken påbörjades 1643 och sista noteringen gjordes 1769. Efter det är det ett ”glapp” i bokens historia, det jag vet mer är att innan den kom till oss 1951 så hittades den på en vind. Nu har jag byggt en förvaringslåda till den och vi ska ta ett beslut om var den ska ligga så vi lättare kan hitta den igen.

Nedan ser du en bild på boken och förvaringen.

Gesällbok, 1643-1769 med omslag av medeltida pergament

Förvaring

Det här inlägget postades i Arkiv och märktes , , , av Stina. Bokmärk permalänken.

Om Stina

Jag är extra verksamhetsutvecklare på Jönköpings läns museum, enheten för Samlingar, dokumentation och publik verksamhet. Jag jobbar med projektet 100xKulturarv, föremål och arkiv och kommer därför bloggar på både Samlingars blogg och på 100xKulturarvs blogg.

2 thoughts on “Veckans två-i-ett-fynd

Kommentera

